Wij vinden het altijd heel leuk als scholen de molen willen bezoeken voor een rondleiding. In de loop der jaren hebben we al heel wat scholen op bezoek gehad. Dat zijn basisscholen geweest, maar ook scholen van het voortgezet onderwijs. De rondleidingen voor deze scholen zijn heel verschillend.
Ga naar reserveringskalender >>
Basisscholen krijgen te horen en te zien wat er allemaal op de molen plaats vindt. In verband met de veiligheid is het noodzakelijk dat er per 5 leerlingen 1 begeleid(st)er aanwezig is. Een bezoek aan de molen duurt ongeveer 1 1/2 uur.
Een klas of groep wordt indien nodig in twee groepen van ca. 12 of 14 leerlingen gesplitst. De groepen gaan de molen in en bekijken de wieken, de maalstenen en het luiwerk. Met de groepen proberen we meel te malen op handstenen, zoals dat heel vroeger plaats vond. Onze ervaring is dat kinderen en hun begeleiders dit erg leuk vinden.
Voor de basisscholen is een bezoek aan de molen vanaf groep 2 geschikt. Voor de startersgroepen en groep 1 kunnen de trappen in de molen een bezwaar zijn.
Bij het voortgezet onderwijs gaat de rondleiding meer in op het natuurkundige en technische gebied. Zoals hefbomen (krachten), tandwieloverbrengingen en bouwkundige aspecten.
Beide vrijwillige molenaars zijn docenten in het voortgezet onderwijs voor de vakken natuurkunde en techniek
Het is aan te bevelen het bezoek aan de molen een onderdeel te laten zijn van een project of thema over molens of aanverwant onderwerp. De molenaars hebben ervaring met zulke projecten in het voortgezet onderwijs (vmbo-LWOO onderbouw) en kunnen u hierin adviseren.
Voor de basisscholen hebben we twee "leskisten" gemaakt.
Deze "leskisten" bevatten:

Er zijn sinds kort 2 leskisten.
Klik op een datum om te reserveren
jan 2106 | ||||||
| Zo | Ma | Di | Wo | Do | Vr | Za |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
31 | ||||||
feb 2106 | ||||||
| Zo | Ma | Di | Wo | Do | Vr | Za |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | ||||||
maart 2106 | ||||||
| Zo | Ma | Di | Wo | Do | Vr | Za |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 | |||
april 2106 | ||||||
| Zo | Ma | Di | Wo | Do | Vr | Za |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | |
mei 2106 | ||||||
| Zo | Ma | Di | Wo | Do | Vr | Za |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | |||||
juni 2106 | ||||||
| Zo | Ma | Di | Wo | Do | Vr | Za |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | |||
juli 2106 | ||||||
| Zo | Ma | Di | Wo | Do | Vr | Za |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
aug 2106 | ||||||
| Zo | Ma | Di | Wo | Do | Vr | Za |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 | ||||
sep 2106 | ||||||
| Zo | Ma | Di | Wo | Do | Vr | Za |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | ||
okt 2106 | ||||||
| Zo | Ma | Di | Wo | Do | Vr | Za |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
31 | ||||||
nov 2106 | ||||||
| Zo | Ma | Di | Wo | Do | Vr | Za |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | ||||
dec 2106 | ||||||
| Zo | Ma | Di | Wo | Do | Vr | Za |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | |