Wij vinden het altijd heel leuk als scholen de molen willen bezoeken voor een rondleiding. In de loop der jaren hebben we al heel wat scholen op bezoek gehad. Dat zijn basisscholen geweest, maar ook scholen van het voortgezet onderwijs. De rondleidingen voor deze scholen zijn heel verschillend.
Ga naar reserveringskalender >>
Basisscholen krijgen te horen en te zien wat er allemaal op de molen plaats vindt. In verband met de veiligheid is het noodzakelijk dat er per 5 leerlingen 1 begeleid(st)er aanwezig is. Een bezoek aan de molen duurt ongeveer 1 1/2 uur.
Een klas of groep wordt indien nodig in twee groepen van ca. 12 of 14 leerlingen gesplitst. De groepen gaan de molen in en bekijken de wieken, de maalstenen en het luiwerk. Met de groepen proberen we meel te malen op handstenen, zoals dat heel vroeger plaats vond. Onze ervaring is dat kinderen en hun begeleiders dit erg leuk vinden.
Voor de basisscholen is een bezoek aan de molen vanaf groep 2 geschikt. Voor de startersgroepen en groep 1 kunnen de trappen in de molen een bezwaar zijn.
Bij het voortgezet onderwijs gaat de rondleiding meer in op het natuurkundige en technische gebied. Zoals hefbomen (krachten), tandwieloverbrengingen en bouwkundige aspecten.
Beide vrijwillige molenaars zijn docenten in het voortgezet onderwijs voor de vakken natuurkunde en techniek
Het is aan te bevelen het bezoek aan de molen een onderdeel te laten zijn van een project of thema over molens of aanverwant onderwerp. De molenaars hebben ervaring met zulke projecten in het voortgezet onderwijs (vmbo-LWOO onderbouw) en kunnen u hierin adviseren.
Voor de basisscholen hebben we twee "leskisten" gemaakt.
Deze "leskisten" bevatten:

Er zijn sinds kort 2 leskisten.
Klik op een datum om te reserveren
jan 2061 | ||||||
| Zo | Ma | Di | Wo | Do | Vr | Za |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | |||||
feb 2061 | ||||||
| Zo | Ma | Di | Wo | Do | Vr | Za |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | |||||
maart 2061 | ||||||
| Zo | Ma | Di | Wo | Do | Vr | Za |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | ||
april 2061 | ||||||
| Zo | Ma | Di | Wo | Do | Vr | Za |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
mei 2061 | ||||||
| Zo | Ma | Di | Wo | Do | Vr | Za |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 | ||||
juni 2061 | ||||||
| Zo | Ma | Di | Wo | Do | Vr | Za |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | ||
juli 2061 | ||||||
| Zo | Ma | Di | Wo | Do | Vr | Za |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
31 | ||||||
aug 2061 | ||||||
| Zo | Ma | Di | Wo | Do | Vr | Za |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 | |||
sep 2061 | ||||||
| Zo | Ma | Di | Wo | Do | Vr | Za |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | |
okt 2061 | ||||||
| Zo | Ma | Di | Wo | Do | Vr | Za |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | |||||
nov 2061 | ||||||
| Zo | Ma | Di | Wo | Do | Vr | Za |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | |||
dec 2061 | ||||||
| Zo | Ma | Di | Wo | Do | Vr | Za |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |